canvasنویسنده : سيد مرتضي حسيني شاه‌ترابي

1389/11/26 ساعت 02:51:11
canvas
محدوده‌ امروزين كشور افغانستان كه در گذشته خراسان نام داشت، در دوران تيموريان(771- 911ق.) محل حضور سه فرقه‌ مهم صوفيانه‌ شيعي اين عصر بود. این سه فرقه‌، در همين دوران شكل گرفتند و گسترش يافتند. طريقه‌ نعمت¬اللهيه، نخستين اين فرقه‌هاست كه شاه نعمت¬الله ولي بنيان¬گذار آن بود. طريقه حروفيه، دومين اين فرقه‌هاست كه فضل¬الله استرآبادي بنيان¬گذار آن بود و پيروان آن در هرات به جان شاهرخ¬خان تيموري سوء¬قصد كردند. نوربخشيه نیز سومين فرقه‌ است كه در اين مقطع و در اين منطقه از سرزمين¬هاي اسلامي حضور و نفوذ داشت و سيد محمد نوربخش، رهبر آن بود.

نویسنده : محمد عبود ـ مترجم: حسن حسين زاده شانه چي  
1388/11/18 ساعت 07:56:39
مسئله روش شناسی که شرق شناسان از نیمه قرن نوزدهم در مطالعات خود در باب تاریخ اسلام دنبال می کنند, به عللی چند حایز اهمیت است:


مسئله روش شناسی که شرق شناسان از نیمه قرن نوزدهم در مطالعات خود در باب تاریخ اسلام دنبال می کنند, به عللی چند حایز اهمیت است:

1. این روش شناسی بر تمام کوشش های محققان غربی و شرقی که به مطالعات شرق شناسی توجه دارند, سایه افکنده است. محقق غرب شناسی به این مسئله از زاویه معینی می نگرد و آن دقیقاً عبارت است از این که ـ غرب چگونه به قضیه شرق نگاه می کند و شرق تا به کی باید با این چارچوب ایدئولوژیک غربی سر کند, محقق شرقی ـ محقق مسلمان ـ با هدف دیگری به این مسئله توجه دارد که عبارت است از این که چرا غرب با چنین دیدگاهی به شرق می نگرد که این همه تعصّب و غرض ورزی در آن است؟ به طوری که جنبه های مثبت کتاب هایی که شرق شناسان در رشته های مختلف نوشته اند, بازده مثبت اندکی داشته, در حالی که ابعاد منفی شرق شناسی و کسانی که در پشت این حرکت بوده اند, در نتیجه مطالعاتی که در این اواخر به اتمام رسیده, روز به روز درخشان تر می شوند.1

 mirzaeiمقالات - تاريخ تمدن اسلامي   
نویسنده محمد نبي ميرزايي  
1387/09/17 ساعت 15:28:20

mirzaei
آن زماني كه تمدنهاي بشري مانند گياه كوچكي در حال پژمرده شدن بودند، تمدن اسلامي مانند سرو تناوري در حال رشد و شكوفايي و سايه‌افكندن بود و توانست اقتدار و عظمت خود را به تمام جهانيان نشان دهد و مانند  خورشيد عالمتابي تمام ستارگان را كنار بزند. اما صد افسوس كه اين اقتدار و عظمت تمدن اسلامي پس از چندي به ضعف و انحطاط گراييد. تحقيق حاضر برخي از عوامل تعاملي را كه به ضعف و انحطاط تمدن اسلامي انجاميد بيان و بررسي مي‌كند.

 نویسنده : سيد عليرضا عالمي  
1387/02/01 ساعت 07:59:37
 
110857_thum
يكي از معارف راهگشا در هرجريان و پديده ايي آسيب شناسي آن جريان و پديده است آسيب شناسي با عث مي گردد تاپديده، پويايي و جريان، حيات خود را حفظ كند ودر مقابل نا ملايمات ايستادگي  كند؛..........  آسيب شناسي تمدن اسلامي از ديدگاه سيد حسين نصر از روي اهميت دارد كه او از انديشمندان مسلماني است كه هم از معار ف اسلامي  وزواياي نمدن اسلامي آگاهي دارد وهم تمدن مدرن غرب را كه بيشترين سالهاي عمرش را در آن سپري كرده ودر مجامع علمي آن حضور مستمر داشته است  مي شناسد ،آگاهي ازديدگاه ا و درباره تمدن اسلامي ميتواند فضاي بازتري را فراروي ماقراردهد تاباديدگاني بازترتمدن اسلامي وچالشهاي آن رابشناسيم.